Beschrijving verandering/interventie/project
Triagisten op de huisartsenpost krijgen vaak telefoontjes ‘tussendoor’, wat ervoor zorgt dat ze gesprekken met patiënten vaak niet in één keer kunnen afhandelen. Deze onderbrekingen zijn dus erg storend, zowel voor patiënt als voor de medewerker. Om dit te voorkomen, heeft de huisartsenpost Midden-Holland voor de weekenden (zowel ‘s avonds als overdag) een nieuwe functie in het leven geroepen: regiebalietriagist. Deze persoon heeft als taak patiënten te ontvangen aan de balie, en alle telefoontjes van de spoedlijn, overleglijn en visitelijn te beantwoorden. Daarnaast heeft de regiebalietriagist het overzicht op de reguliere lijn en de wachtruimte, en fungeert als aan- spreekpunt voor de regiearts.
(Beoogd) resultaat
Andere triagisten ontlasten, zodat deze zich volledig kunnen focussen op de telefoontjes van patiënten.
Status/vervolg
Het blijkt dat triagisten ontlast worden en minder vaak ‘gestoord’ worden door de andere lijnen. Zo kunnen ze de gesprekken in één keer afhandelen, wat de kans op fouten verminderd. Ook voor de patiënt is het prettiger om niet in de wacht te hoeven staan. Daarnaast heeft de regiearts met de regiebalietriagist één aanspreekpunt.
Meer informatie
Contactpersoon: Marjolijne Hanegraaf (directeur huisartsenpost Midden-Holland, m.hanegraaf@hapmh.nl)
* Bovenstaande tekst en best practice komt uit het inspiratie document opgesteld door SpoedZorgNet samen met de collega’s van het Netwerk Acute Zorg NoordWest welke hier te vinden is.
Bijeenkomst en Werkgroep
Mocht je geintresseerd zijn in een bijeenkomst met andere om dit onderwerp te bespreken (indien mogelijk in aanwezigheid van een expert) dan kun je via onderstaande link gratis aanmelden.
Ook kunt u zich gratis aanmelden via de werkgroep waar updates over dit onderwerp worden geplaatst, maar ook documenten en de leden van de groep.
Om via onderstaande aan te kunnen melden vragen we vriendelijk een account aan te maken, dit kunt je hier doen.
*Werkt een link niet? Dit kunt u ons hier laten weten.